Monday 14 March 2011

Risau Tidak Berjodoh

:Salam:

Bila sebut tentang jodoh, masing-masing tersenyum lebar. Apabila ditanya "Dah berpunya?", "Ehek, ehek, malulah..." Aduh! Jika tidak berjawab pun senyumnya sampai ke telinga.

Sesetengah orang pula risau jika tidak bertemu jodoh, terutamanya remaja yang Tukang Kayu lihat sebagai matang untuk berumah tangga. Atau sepatutnya pada peringkat umur yang seharusnya ada seorang yang melekat di hati. Tapi, apabila usia meningkat masih tidak bertemu yang empunya, maka gelabah tidak tentu pasal. Manusia risau sungguh kalau masih solo. Takut dilabel "tidak laku", "bujang tua", "saham jatuh" dan pelbagai lagilah. Sampai satu peringkat, kerana tertekan tidak bertemu dengan kekasih, pergi buat posting di Facebook "I am available", "ada tak yang sudi menjadi kekasih saya", "saya kesepian" dan lain-lain ayat emosi yang saya tidak terfikir. Aduh! Jangan murahkan maruah anda seperti itu!

Tidak perlu khuatir, bukankah Kalam Allah tercatat:


Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya. (Yasin:36)

Jika pasangan itu tidak hadir dunia, maka bermohonlah, berusahalah untuk mencari redhaNya di dunia buat bekalan ke sana.

0 comments:

Post a Comment