Thursday 17 March 2011

Apa Peduli Aku Tentang Bahrain?

:Salam:

Semasa Revolusi Mesir tempoh hari, laman sosial Facebook dengan menggilanya dihiasi updated news, link, gambar dan status-status yang menyokong rakyat Mesir. Tidak kurang dengan doa-doa menyokong perjuangan rakyat Mesir. Begitu juga di dada akhbar ucapan-ucapan berapi oleh ulama dan umara tentang Revolusi Mesir.

Selepas Mesir, Libya pula menjadi sasaran. Kutukan dan makian terhadap Muammar Ghadafi meletus dengan gilanya. Paling popular adalah fatwa Mufti terkenal Dr. Yusuf Qardawi di mana fatwanya menyeru agar Muammar Ghadafi dibunuh.

Tetapi kini di Bahrain, Tukang Kayu berasa sedikit hairan. Kerana Facebook senyap sunyi daripada berita-berita, kutukan dan makian penzalim ke atas rakyat Bahrain di mana setaka ini, puluhan telah terkorban. Tidak ada updated news, link dan gambar melainkan sedikit sahaja yang kisahkan tentang rakyat Bahrain. Rakan Tukang Kayu yang dikenali sebelum ini lantang membuat posting semasa Revolusi Mesir kini senyap sunyi. Yang ada di Facebook adalah kisah radiasi hendak sampai Malaysia mahupun kisah-kisah cinta dan jiwang yang tidak ada kesudahan.

Kenapa kita tidak peduli rakyat Bahrain?

Selepas Tukang Kayu membaca bahan-bahan di internet, rupa-rupanya komposisi rakyat Bahrain adalah 80% adalah berfahaman Syiah. Adakah kerana mereka semua adalah Syiah, maka kita sebagai umat Islam tidak perlu untuk menunjukkan simpati? Adakah ini yang diajar oleh Baginda Rasulullah SAW? Adakah ini yang Quran anjurkan?

Di manakah suara-suara ulama dan umara yang sebelum ini lantang mengkritik? Di saat rakyat Bahrain (Sunni dan Syiah) menjerit kesakitan, menangis kesedihan kehilangan insan-insan tersayang, di manakah anda semua!? Kenapa anda bezakan kezaliman ini!? Kenapa kezaliman ditakrifkan sekiranya pembunuhan berlaku di fahaman kita sedangkan pembunuhan terhadap Syiah adalah perkara biasa!?

Tukang Kayu berharap kita semua sedar. Tidak ada Islam Sunni dan Islam Syiah. Nabi hanya membawa satu Islam sahaja. Iya, memang Tukang Kayu tidak nafikan adanya perbezaan dalam kalangan Sunni dan Syiah. Tetapi mengapakah kita melihat kepada ketidaksamaan itu?

Di saat rakyat Bahrain Sunni dan Syiah bersatu menentang kezaliman, kita di sini masih menyoal tentang perbezaan antara kedua-duanya.



Tukang Kayu menyeru jangan lemahkan lagi kedudukan umat Islam yang sememangnya sedia lemah ini.

0 comments:

Post a Comment