Monday 14 March 2011

Jelajah Atas dan Bawah

Orang barat kalau tidak mengkaji bukan lagi nama orang barat. Maksud saya mat saleh. Orang barat rata-ratanya bersifat ingin tahu. Orang barat terutama golongan saintis dan pengkaji ini, semua benda mereka hendak mengkaji. Sampai ke angkasa lepas nun, mereka dah boleh sampai. Bukan setakat menjelajah, malah boleh tinggal dekat angkasa lepas. Sekarang ini dengar-dengar ada pakej melancong ke angkasa lepas pula

International Space Station (ISS), tempat tinggal angkasawan

Kehidupan di ISS

Sekarang mereka sudah berjaya sampai ke angkasa lepas. Malah, sekarang ini mereka cuba mencari planet baru untuk menggantikan bumi. Jika tidak salah, planet Marikh kerana menurut mereka, terdapat sumber air di sana. Fuh! Sungguh dasyat pemikiran mereka.

Tidak cukup di angkasa, mereka turut mengkaji di dasar lautan. Seriously, kalau tidak ada mereka kita tidak akan tahu apa benda pun di sekeliling kita (saya tidak menafikan peranan saintis Muslim. Kadang-kadang pemikiran sempit sesetengah orang cenderung mengatakan pro-barat lah, itulah inilah).

Ikan di lautan dalam. Tidak akan pernah nampak jika mereka tidak menjelajah di dasar lautan


Ini spesis apa saya tidak tahu. Sebab itu saya cakap, jika mereka tidak mengkaji kita tidak tahu pun benda macam ini boleh wujud


Ini sah obor-obor. Tapi takkan dijumpai di Pulau Pangkor atau Langkawi. hanya di laut dalam

Penjelajahan di angkasa mahupun di laut dalam sangat berisiko. Di angkasa ada kemungkinan roket tak naik lalu jatuh ke bumi. Mungkin juga akan berlaku kemalangan semasa mahu mendarat ke bumi kerana geseran atmosfera. Lautan dalam pula, sudah lah dalam, gelap gelita, tekanan tinggi, bagaimana jika berlaku kerosakan pada kapal selam? Bagaimana jika mereka menghadapi satu makhluk yang tidak pernah mereka jumpa? Kita tidak tahu.

Sumber: Creature Sea




0 comments:

Post a Comment