Monday 14 March 2011

Manusia, bersyukurlah!

Salam.

Kadang-kadang, kita menjadi hamba Tuhan yang tidak reti bersyukur dengan apa yang telah Dia berikan. Lebih teruk lagi, Dia telah memberi ciptaan paling sempurna, masih ada manusia yang hendak mengubahnya supaya lebih lawa dan cantik. Namun, apa yang terjadi, keadaan menjadi lebih teruk dan ada yang meninggal dunia. Itulah, hendak sangat mahu ubah kan. Ini bab manusia yang sibuk mengubah dirinya.

Ada juga manusia yang bangga dengan kecantikan, kesempurnaan, ketampanan dan kehenseman diri sendiri. Manusia macam ini sering membandingkan dirinya dengan orang lain sehingga orang lain itu berasa iri hari dengan diri manusia itu. Tidak pasal-pasal orang lain dapat saham dosa iri hati dan mempersoalkan pemberian Allah. "Kenapa aku tidak cantik macam dia", "Kenapa hidung dia mancung, aku penyet?" Dan berbagai-bagai lagilah. Yang manusia berbangga itu pula, bila dah terasa dirinya sempurna mungkin, melaram habis-habisan sampai tak ingat hukum Tuhan. Yang halal dan haram tidak peduli yang penting orang tengok orang akan kata lawa dan cantik. Gorgeous!

Ingatlah, Tuhan dah kurniakan kesempurnaan hendaklah banyak-banyak bersyukur. Bila-bila masa Dia boleh tarik jika Dia mengkehendaki. Fikir juga manusia yang tidak sempurna semenjak kelahiran lagi. Ada yang lahir berhidung senget, sumbing, tanpa penglihatan dan sebagainya.


0 comments:

Post a Comment