Wednesday 16 March 2011

One Liter of Tears [Jepun]

:Salam:

Tukang Kayu bukanlah peminat sangat drama-drama Jepun, kecuali jika ia betul-betul menarik. Namun, ada satu cerita yang diperkenalkan oleh kawan Tukang Kayu yang berjudul "One Liter of Tears". Kawan Tukang Kayu bersungguh-sungguh mengatakan cerita ini sedih giler dan konfem nangis. Tukang Kayu hanya mengiyakan dan cuba untuk menontonnya.

Setelah menonton semua episod, Tukang Kayu simpulkan ia memang satu cerita yang sangat sedih kerana ia mengisahkan kehidupan sebenar seorang remaja yang bernama Aya. Penceritaan drama ini merupakan adaptasi daripada diari-diari yang ditulis oleh Aya sebelum meninggal dunia akibat penyakit yang dipanggil Spinocerebella Degeneration Disease, di mana penyakit ini akan menyebabkan pesakitnya hilang imbangan badan (peringkat awal), perkembangan (melalui chocked ketika makan), sukar berjalan, tidak boleh bercakap, lumpuh dan kemudian meninggal. Semua proses ini berjalan secara beransur-ansur dan diceritakan menyebabkan setiap episod dalam cerita drama ini mengundang air mata sahaja.

Bagi Tukang Kayu, ia adalah worth to watch kerana jalan penceritaan yang sangat berkesan, tema kekeluargaan yang sangat efektif dan bab-bab jiwang hanya minimum. Juga, terdapat banyak pengajaran dalam siri drama ini.

0 comments:

Post a Comment