Sunday 2 September 2012

Isu Syaitan: Satu Pandangan

"Better devil you know than the angel you don't"
Satu kenyataan yang menjadi isu hangat dalam dunia politik hari ini. Kenyataan di atas di keluarkan oleh Tun Mahathir dalam satu posting beliau pada tarikh 22 Ogos 2012. Boleh baca dalam blog beliau: Chedet

Saya cuba mencari maksud sebenar perumpaan Inggeris di atas, lalu menemukan ini:
That it is often better to deal with someone or something you are familiar with and know, even if they are not ideal, than take a risk with an unknown person or thing.
Anologi perumpaan di atas adalah seperti berikut:

Katakanlah kita hidup dalam sebuah negara di mana ada dua orang pemimpin. Pemimpin A adalah orang Islam tetapi dalam kehidupannya penuh dengan kemungkaran seperti rasuah, kronisme, kaki perempuan dan kaki botol. Manakala Pemimpin B adalah bukan Islam tetapi berakhlak mulia seperti berbudi pekerti, suka menolong orang lain dan bebas rasuah.

Maka, seseorang telah bertanya kepada anda, mengapa anda memilih Pemimpin B sedangkan dia bukan Islam? Lalu, anda menjawab, "Aku lebih rela dipimpin orang bukan Islam yang berbudi pekerti mulia berbanding pemimpin Islam sendiri yang mengamalkan kemungkaran!"

Faham?

Perumpaan yang diberikan oleh Chedet sebenarnya membawa maksud seperti ini lebih kurang. "Lebih baik kita berurusan dengan orang yang kita kenal walaupun buruk pada zahirnya berbanding membuat urusan dengan manusia yang cantik dan soleh, tetapi tidak kenal tujuan dan agenda disebaliknya."

Kenyataan Chedet diputar belit?

Mungkin juga kenyataan beliau diputar belit atau disalahtafsir. Namun, dalam politik, ini adalah perkara biasa. Apa yang ditulis dan diucap bisa diputar menjadi lain maksudnya walaupun menggunakan ucapan atau tulisan yang sama.

Perumpaan adalah seni, dan adakalanya tidak boleh diterjemah secara literal. Contoh perumpaan Melayu mengatakan dasar lidah bercabang. Jika ditafsir secara literal, adalah mustahil lidah itu bercabang, melainkan ia membawa maksud cakap tidak serupa bikin.

Namun begitulah, beliau membuat perumpaan dalam kerangka politik, maka kenyataan beliau juga perlu ditafsir dalam kerangka politik juga.

Saya bukan seorang psikik, tapi saya beranggapan Chedet ingin mengatakan seperti berikut:
"Better the devil (Barisan Nasional) you know (all the good things has been made by BN) than the angel (Pakatan Rakyat) you don't (all unreliable promises made by PR)"
Pihak Pakatan Rakyat terutamanya PAS mengambil perkataan devil untuk dinisbahkan kepada Barisan Nasional. Lalu, mereka mencanangkan kepada umum bahawasanya bahaya mengundi BN kerana mereka adalah parti yang sanggup digelar syaitan. Sungguhpun demikian, pihak PAS mempunyai hujah-hujahnya tersendiri.

Terjemah secara literal dan berdasarkan fakta

Syaitan adalah makhluk yang keji dan terkutuk. Malah mereka menjadi musuh kepada manusia beriman sepanjang zaman sehinggalah ke hari kiamat.
"Wahai orang-orang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam dengan selengkapnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang terang nyata. (Al-Baqarah 208)
Dengan point inilah pihak PAS berhujah terhadap perumpaan yang dilemparkan oleh Chedet. Namun, penghujahan mereka walaupun hakikatnya disalahertikan sejak dari awal, mereka berjaya menyokong hujah mereka dengan contoh-contoh yang ada pada diri Barisan Nasional itu sendiri. Isu rasuah, kronisme, penyalahgunaan kuasa, penyalahgunaan wang rakyat, double standard, kekerasan terhadap orang awam dan bermacam-macam lagi menjadi liabiliti kepada BN itu sendiri.  Maka, wajarlah BN itu sendiri ditolak berdasarkan cerita-cerita negatif yang tidak dapat dilindungi lagi.

Konsert K-Pop semasa Hari Belia 2012 yang menelan belanja RM 2.04 juta hanya meruntuhkan akhlak muda mudi.


0 comments:

Post a Comment