Sunday 23 September 2012

YB Ngeh Hina Islam?

Dalam banyak-banyak hal, saya lebih suka memperingatkan diri dan orang ramai supaya tidak cepat melatah dalam sesuatu isu. Orang yang latah dia cepat respon, tetapi kita yang sedar hakikat itu menganggap respon itu adalah kosong dan sia-sia. Orang yang latah bila kita tepuk atau cuit sikit, latahnya bukan main. Dengan carutan mahupun angkat tangan untuk katuk kepala.

Latah terhadap sesuatu isu dan latah kerana dicuit banyak bezanya. Orang latah kerana dicuit responnya amat cepat tanpa sempat menggunakan akal yang sihat untuk membuat penilaian. Bagi orang yang latah terhadap sesuatu isu pula, kita diberikan masa untuk memahami, memperhalusi, memikirkan kesan dan akibat, baik dan buruknya serta merancang tindakan yang lebih efektif, harmoni dan aman sejahtera terhadap isu tersebut.


Kita mungkin boleh faham secara literal kenyataan di atas, tetapi kita mungkin tidak faham maksud sebenar YB Ngeh ingin utarakan. Cuma, bagi saya kenyataan itu adalah tidak wajar dalam suasana umat Islam merasa terguris kerana insan mulia dicerca dan dihina. YB Ngeh sendiri pernah turun demonstrasi semasa BERSIH dahulu kerana menentang kekotoran dalam pilihanraya, tetapi kita tidak pula mendengar isu membazir masa dan tenaga kerana turun demonstrasi untuk itu. Jadi, untuk isu protes terhadap karya jelek Innocence of Muslim (IOM), YB Ngeh mungkin sepatutnya lebih peka kerana ia melibatkan kepentingan umat Islam.

Dalam sudut lain, saya bersetuju sekiranya wasting time and energy itu ditujukan kepada segelintir manusia yang menggunakan alasan perhimpunan untuk menentang IOM dijadikan medan untuk mengecam pemimpin Pakatan Rakyat. Pelik dan aneh apabila niat untuk membela insan bernama Muhammad bin Abdullah menjadi medan mengecam pemimpin seteru politik. Inilah yang saya katakan latah tak kena tempat. Apa yang saya persoalkan pemimpin komponen BN iaitu MCA secara terang menghina Islam tidak pula dibangkitkan oleh Pemuda UMNO ataupun ekstremis Melayu PERKASA. Why people why!?

Dr Hasan Ali dalam respon beliau di sini mendesak PAS agar memberi respon terhadap kenyataan YB Ngeh itu. Malah dalam tulisan beliau juga menyatakan beliau tidak hairan jika pemimpin PAS diam membisu dalam isu ini. Jika Dr. Hasan Ali beranggapan PAS perlu memberi respon dengan membuat demonstrasi atau kecaman terhadap DAP, harap Dr. Hasan boleh lupakan sahaja. PAS adalah parti yang faham benar asam garam politik. Tersilap memberi kenyataan hanya binasakan diri, malah membuka ruang lebih besar untuk musuh memutar belit dan menyebarkan propaganda. Kita tidak tahu disebalik tabir antara pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Apapun, akhirnya YB Ngeh memohon maaf akibat keterlanjuran beliau. Tidak seperti pemimpin yang satu lagi.


0 comments:

Post a Comment