Saturday 29 September 2012

Isu Sunni-Syiah (2): Satu Pandangan

Isu Sunni-Syiah bukan isu baru di negara kita. Malah ia adalah isu global dalam dunia Islam di mana seringkali menimbulkan perbahasan antara satu sama lain. Namun, dunia Islam kini sebenarnya lebih menumpukan urusan untuk meluruskan jemaah antara Sunni dan Syiah (pelopor mazhab terbesar dalam Islam). Sunni adalah nama ringkasan untuk golongan Ahli Sunnah Al Jamaah, dan di dalamnya terdapat empat mazhab fiqh pegangan utama iaitu Syafiee, Hanbali, Maliki dan Hanafi. Manakala golongan Syiah pula terbahagi kepada beberapa pecahan, namun majoritinya adalah Imamiyyah dan Zaidiyyah. Mereka berpaksikan kepada Fiqh Ja'fariyyah, sempena pengasas fiqh mereka yakni Imam Ahlul Bayt ke-6 iaitu Imam Ja'far Al-Sadiq.

Sejarahnya amat panjang, namun tidak pula berniat untuk berbicara mengenainya. Ringkasan pengenalan di atas adalah sebagai satu idea perbezaan antara Sunni dan Syiah. Sebelum kita mengeluarkan hukuman sesat dan kafir ke atas mereka, hendaklah kita mengenali mereka dengan sebenar-benar pengenalan. Seorang lelaki yang mahu mengenali rapat dengan seorang perempuan, hendaklah bertanya dan bertemu dengan empunya diri, bukan mengenali melalui cakap-cakap orang lain. Begitu jugalah halnya Syiah, jika kita mahu benar-benar ikhlas mahu mengenali mereka, hendaklah bertanya kepada mereka sendiri, bukan orang selain mereka. 

Analogi lain yang sering saya gunakan untuk puak ekstremist adalah jika kamu tidak faham matematik, seharusnya kamu bertanya kepada guru matematik, bukan bertanya kepada guru pendidikan jasmani. 

Tentu sekali, tujuan penulisan bukanlah mahu mengajak orang ramai berbondong-bondong menyertai Syiah,  malah sejak mengenali Syiah, saya masih seorang yang berpegang kepada Manhaj Salaf. Namun penulisan yang biasa ini hanya sekadar mahu meluruskan jemaah dan bersikap adil terhadap mereka. Hakim yang zalim adalah hakim yang menjatuhi hukuman tanpa bersandar dan mendengar hujah pihak yang bersalah. Maka hindarilah kezaliman, kerana zalim adalah perkara yang keji dan terkutuk.

Jadi, cubalah tanya diri kita. Jika kita berkata buruk kepada mereka (Syiah) dengan tuduhan sesat dan kafir, adakah kita pernah bertanya kepada mereka untuk meminta penjelasan dan penerangan? Jika tidak ada, samalah kedudukan anda dengan hakim yang zalim itu.

Islam sudah berpecah kepada beberapa golongan. Sungguhpun bilangan penganutnya ramai, tetapi ia kelihatan sedikit dan kecil akibat perpecahan ini. Maka tidak hairanlah Islam sering kali diperlekeh dan diperkecilkan oleh orang luar, kerana kita hanya besar pada bilangan, tetapi kecil dalam persatuan. Perpecahan ini diburukkan lagi dengan sikap prejudis antara satu sama lain yang membawa kepada permusuhan dan pembunuhan.

Philipe Senderos memeluk Islam

Philip Senderos adalah pemain (bekas?) bola sepak Liga Inggeris dan memeluk Islam. Sekali pandang, kita mengucapkan Alhamdulillah. Tetapi apabila datang puak-puak pemecah belah, mereka mempertikai keIslaman Sanderos kerana memilih Islam berfahaman Syiah. Malah ada yang berkata "Syiah rupanya, samalah juga tak masuk Islam!" Ya Tuhan!

Adakah Islamnya seseorang itu terletak pada tangan kita? Adakah kita layak untuk menjatuhkan hukuman sedemikian? Adakah kita benar-benar mempraktikkan penampilan diri dan pergaulan sosial mengikut Islam yang sebenar sebelum mempertikaikan keIslaman orang lain? 

Saya tidak mahu berbicara lebih panjang, kerana khuatir akan dituduh sebagai penyebar ajaran Syiah. Namun tulisan-tulisan mengenai hubungan Sunni-Syiah adalah lebih kepada soal penyatuan umat. Di saat umat Islam dihina dan diperlekeh oleh musuh, kita masih bersilat dengan isu perbezaan mazhab yang hanya melemahkan kekuatan umat Islam. 

Saya quote penulisan rakan maya dari Indonesia dan saya bersetuju dengannya:

Kami pribadi mengakui Syiah sebagai salah satu mazhab dalam Islam. Berbagai perbedaan antara Sunni dan Syiah tidak membuat salah satu layak untuk mengkafirkan yang lainnya. Kami mengajak kepada para pembaca untuk bersikap adil tanpa dipengaruhi mazhab manapun, kami tidak pula mengajak para pembaca agar menjadi penganut Syiah atau penganut Sunni. Apapun mazhab Islam yang dianut, hendaknya kita menjaga persatuan, saling menghormati dan menjaga kerukunan sesama muslim.

Ya, benar. Sunni dan Syiah adalah berbeza. Ianya isu iman dan akidah. Tetapi pernahkah kita bertanya kepada mereka apakah pegangan akidah mereka? Mereka menjawab:

"Tidak ada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah utusan Allah"


0 comments:

Post a Comment