Sunday 16 September 2012

Isu Penghinaan Terhadap Islam: Kita Sebenarnya Lemah?

Salam.

Mengapakah agama Islam sering dihina manakala umatnya pula ditindas?

Mengapa mereka begitu berani mengejek dan mempersenda Nabi Muhammad S.A.A.W padahal mereka sebenarnya maklum bahawa Baginda adalah figure mulia dan suci dalam agama Islam?

Mengapakah mereka begitu berani membakar dan memijak Al-Quran sedangkan mereka tahu kitab itu adalah kitab suci umat Islam?

Adakah mereka terlalu kuat untuk ditentang atau kita yang sebenarnya lemah untuk ditewaskan?

Di saat umat Islam dibunuh di Palestin, Afghanistan dan Selatan Thailand, apakah pemimpin-pemimpin negara Islam mampu lakukan? Kita hanya mampu bersidang ramai-ramai, kemudian mengeluarkan kenyataan mengutuk dan mengecam tindakan yang tidak berperikemanusiaan. Itu sahaja, dan itu sama sekali tidak menggentarkan pihak musuh.

Di awal penghinaan terhadap Islam, telah berlaku demonstrasi sana sini, namun penghinaan masih tetap berlaku walaupun kita telah berdemo mungkin untuk ke sekalian kalinya.

Kali ini demonstrasi terhadap filem penghinaan terhadap Rasulullah S.A.A.W. Namun, sebelum itu Filem Fitna telah ditayangkan, dan umat Islam turut berdemo. Jika demonstrasi memberi kesan yang mendalam, sepatutnya Filem "Innocence of Muslim" tidak akan berulang. Malah, pembuat filem Fitna masih hidup sihat wal afiat.

Jadi, kesimpulan awal yang saya mampu kata, kita sebenarnya lemah. Mereka berani membuat penghinaan kerana mereka tahu tahap mana sahaja kita mampu lakukan untuk memberi penentangan. Malah, dalam kita menentang, kita mungkin akan membunuh manusia yang tiada hak untuk nyawanya dicabut!

0 comments:

Post a Comment