Sunday 10 April 2011

Politik Shit dan Sampah

Salam.

Isu terhangat sekarang adalah Pilihan Raya Negeri Sarawak yang akan memulakan pembuangan undi 16 April ini. Parti-parti politik, tidak kira Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat memanfaatkan tempoh kurang seminggu lagi tempoh kempen berakhir. Setiap parti bertanding, punya manifesto masing-masing, demi menarik sokongan para pengundi. Undi itu wajib! Kata ulama PAS. Ya. Pemilihan pemimpin adalah perkara penting. Setiap insan punya tanggungjawab.

Pelbagai ragam manusia, apabila bicara tentang politik. Ada yang bersemangat, berjaga sepanjang malam membaca-membaca cerita politik. Ada yang tidak ambil tahu, "janji kosong", "aku tak kisah sesiapa pun, yang penting tak kacau aku". Demikian kata-kata rakyat marhaen.

Politik SHIT! Tidak kurang yang berkata sedemikian.
Politik SAMPAH! Ada juga menutur sedemikian.

Ya. SHIT dan SAMPAH jika rakyat marhaen ditadbir oleh para pemimpin yang mementingkan diri.

Sebenarnya, politik adalah penting dan perlu diambil tahu. Kerana kita hidup disebabkan politik. Kita aman dan makmur jika politik stabil. Kita dapat makan dan minum jika politik stabil. Kita dapat belajar di universiti dan kolej jika politik stabil. Untuk menstabilkan politik, perlu memilih pemimpin yang adil, bijaksana, berwawasan dan paling penting tidak mengamalkan korupsi.

"Orang politik cakap kosong". Ya. Barangkali. Mungkin. Tapi untuk mengatakan kosong tanpa berisi walau setitik adalah tidak terjadi. Daripada 15 janji, 1 ditunaikan, 14 masih on the way maka ia tidak kosong. Janji atau disebutkan sebagai manifesto adalah visi setiap parti yang bertanding. Setiap visi memerlukan misi. Dan misi inilah yang mengambil masa, mungkin berbulan dan bertahun. Ada juga menjalankan misi secara berperingkat. Misi bergantung kepada banyak faktor. Kewangan, pengurusan dan kepimpinan.

Rakyat marhaen berkata, negeri PR mundur. Pemimpin PR janji kosong. Sabar. Sebelum itu, kaji dahulu bagaimana hubungan kerajaan negeri PR dan kerajaan pusat. Negeri PR sering dipinggirkan daripada projek pembangunan. Dana tidak diberi, jika diberi kurang berbanding negeri BN. Royalti tidak diberi atau diambil balik. Ini semua faktor. Wang dan kekayaan daripada hasil ini penting untuk menjayakan misi. Jika dinafikan, maka misi menjadi lama untuk mencapai visi.

Undi pemimpin yang adil. Tidak korup. Itu tanggungjawab. Kesan politik daripada pemimpin zalim dan tidak adil adalah jangka panjang. Jika terus ditadbir pemimpin korup, lama kelamaan wang negara menurun. Selepas sekian lama, maka ia habis. Ketika itu inflasi meningkat, harga barang naik berganda. Kekurangan wang bakal mengakibatkan kebuluran, memaksa rakyat marhaen mencari wang sedaya upaya, walau dengan mencuri dan merompak. Ketika itu politik tidak lagi stabil. Rakyat melarat dan merempat. Pemimpin kaya ke luar negara memohon kerakyatan negara lain. Mereka tak apa. Kerana mereka kaya. Tingggal kita sengsara. Itulah! Pentingnya memilih pemimpin adil.

0 comments:

Post a Comment