Wednesday 13 April 2011

Faham Dahulu, Kemudian Komen.

"Kau ni penyokong pembangkang. Tapi, kau sedar tak, kau dapat itu dan ini sebab kerajaan bagi. Tapi engkau sokong pembangkang. Sepatutnya, kerajaan tak payah bagi engkau apa-apa, sebab engkau tak sokong kerajaan" - Rakyat Marhaen.

Memang ada segelintir manusia marhaen berfikiran sedemikian. Masih kabur dengan politik, tetapi berkata-kata seolah-olah ahli dalam bidang politik. Jika berkritik secara ilmiah tidak mengapa, masih boleh diterima. Tapi jika mengkritik secara totok, sesiapa sahaja boleh ketawa.

Kerajaan. Kerajaan itu apa? Adakah kerajaan bermaksud kerajaan Barisan Nasional? Adakah kerajaan bermaksud Kerajaan Pas? Kerajaan DAP? Ya. Terma ini boleh diterima sekiranya memang sah, parti-parti yang disebut memegang kerajaan. Tapi, apabila kita berkata kita membangkang, kita membangkang kerajaan itu atau membangkang siapa yang memegang kerajaan? Jika kerajaan terlibat dengan rasuah, yang melakukan rasuah itu kerajaan atau pemerintah kerajaan? Cuba jawab persoalan ini, baharulah anda boleh membuat komen mengenai politik.

0 comments:

Post a Comment