Friday 8 April 2011

Luar Tak Okey, Dalaman Okey

Salam.

"Kalau pakai tudung, ikut agama tapi kalau hati tak baik, tak masuk syurga juga kan? Jadi, kalau aku tak pakai tudung atau pakai baju ketat, asal hati baik okaylah" - Hamba Tuhan.

Oh! Kenyataan ini salah sama sekali.
Point pertama, aurat adalah perkara wajib. Tidak ada alasan untuk menafikan perkara ini. Muda atau tua, apabila telah jatuh wajib mematuhi arahanNya, maka segala alasan tidak lagi boleh diterima.
Point kedua, merit atau dimerit mengikut hukum Allah adalah berdasarkan rohani dan jasmani, luaran dan dalaman. Bukan salah satu antara dua.
Point ketiga, kepada siapa kita membangkang sebenarnya? Siapa kita untuk berkata seperti di atas apabila kita berada di hadapan Tuhan? FirmanNya:

“Maka apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, padahal kepadaNya-lah berserah diri segala apa yang di langit dan yang di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan.”(Ali Imran: 83).

“…bahkan apa yang ada di langit dan ada di bumi adalah kepunyaan Allah, semua tunduk kepadaNya”.(Al-Baqarah: 116)

“Dan kepada Allah sajalah bersujud segala apa yang ada di langit dan semua makhluk yang melata di bumi dan (juga) para malaikat, sedang mereka(malaikat) tidak menyombongkan diri.”(An-Nahl:49)

Masihkah ada alasan?

2 comments:

sha said...

salam
skrg dh jd trend pula pakai selendang mcm artis plg popular tu,sangkut je kat kepala
tak taulah knp mereka2 ni ikut mcm org buta.
hukum Tuhan tolak tepi,janji ikut fesyen terkini...

Tukang Kayu said...

Salam.

Rata-ratanya berpegang kepada konsep "agama mengikut fesyen, bukan fesyen mengikut agama". Apabila tidak mengamalkan fesyen terbaru, maka takut dikatakan jumud dan mundur. Jadi, apa yang mereka buat adalah, biar berfesyen asalkan pemikiran maju.

Post a Comment