Saturday 5 May 2012

Kerja!!!

Salam.

Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan manusia, apabila kita selesai melakukan A, maka akan disusuli pula dengan aktiviti B, kemudian C dan seterusnya demi menyambung kesinambungan hidup. Manusia, jika berhenti di pertengahan jalan, maka tidak ada apa lagi yang boleh dilakukan kerana keadaan yang serba kekurangan. Ibarat seorang pengembara yang sudah kehabisan bekalan. Hanya saja pengembara itu berusaha mendapatkan makanan dengan kudratnya, memikirkan cara dan mencuba sesuatu yang kreatif, maka tidaklah dia mati dengan sia-sia. Cerita-cerita seperti Robinson Crusoe, Alive dan Cast Away adalah contoh terbaik tentang kesinambungan hidup.

Tetapi, bukan cerita-cerita yang disebut di atas menjadi ulasan utama dalam post ini. Saya cuma ingin menarik perhatian para graduan di luar agar tidak bertangguh dalam mencari kerjaya. Jika anda menangguh pencarian anda, lambat laun anda akan kehilangan kemahiran yang anda pelajari semasa pengajian yang lalu.

Kebanyakan graduan mula mencari pekerjaan selepas menggenggam segulung ijazah. Ada pula yang beralasan untuk berehat dalam dua atau tiga bulan untuk melepaskan lelah. Tidak mengapa jika anda meluangkan masa untuk merehatkan minda, tetapi niat dan matlamat jangan turut berehat sama. Jika matlamat anda terpadam maka kemalasan mula bersarang, anda akan keberatan untuk mencari pekerjaan. 

Mula Cari Sekarang!

Jangan bertangguh lagi! Jika anda boleh menghabiskan masa 2 atau 3 jam bermuka buku, letih memikirkan kata-kata puitis untuk dipost ke Facebook dan menanti orang lain Like, kemungkinan besar anda sudah dapat mencari lebih kurang 10 jenis kerjaya. 

Jika anda ingin bekerja dalam syarikat GLC atau jabatan kerajaan, anda boleh ke link ini: Jawatan Kosong Kerajaan dan Swasta

Jika anda ingin bekerja dalam syarikat-syarikat besar dan terkenal, anda boleh ke sini: Jobstreet

Pelbagai cara lagi anda boleh mula mencari. Jika ingin terus ke sasaran, masuk terus ke laman web syarikat tersebut dan cari ruangan Career. Contohnya laman web Petronas: Career Opportunity

Sudah? Siapkan Resume dan Dokumen

Jika anda sudah selesai mencari, jangan biarkan ia terbiar dalam Favorites atau Bookmarks terlalu lama. Siapkan resume anda. Anda boleh mencari contoh-contoh resume dengan hanya Google Search. Masukkan segala apa yang perlu dan ada nilai pada diri anda. 

Sediakan terus salinan dokumen penting seperti kad pengenalan, sijil-sijil peperiksaan yang lalu serta sijil-sijil aktiviti yang terbaru dan terhangat. Selesai semua, terus beli pos laju bersaiz A4 dan hantar ke alamat tempat  kerja yang anda mohon. Tunggu untuk dipanggil temuduga!

Ingat Pengorbanan Ibu Bapa

Saya ada beberapa orang kawan yang masih belum bekerja. Mungkin rezekinya masih belum tiba atau tidak berusaha mencari pekerjaan. Apa yang saya nampak kerjanya adalah di muka buku siang dan malam. Kemudian post status mengatakan dirinya bosan. Jika bosan, maka kerja!

Bekerja bukan untuk menjana wang semata-mata. Ia adalah satu usaha untuk membalas jasa ibu bapa kita yang mungkin berpenat lelah membanting tulang menghantar kita ke Universiti. Ibu bapa yang dahulunya bangga melihat anaknya berjalan dengan penuh bergaya mengambil segulung ijazah, kini hanya tahu bangun pagi menghadap laptop sehingga ke tengah hari. Oh, jangan! 

Ibu bapa mahu juga merasa pendapatan daripada seorang anak walaupun mungkin mereka tidak meminta, sekurang-kurangnya duit belanja dapur. Sekurang-kurangnya lagi ringanlah sedikit beban ibu bapa, tambah-tambah lagi keluarga bukan berada dalam kalangan berada. 

Saya rasa orang yang menganggur adalah orang yang rugi dan mudah mendapat tekanan. Rugi kerana pendapatan dan simpanan kosong. Tekanan kerana tiada wang untuk membeli sesuatu yang dihajati.
"Wow, Blackberry. Orang kaya biasalah banyak duit. Handphone aku cikai-cikai je."
"Jadi, kerjalah! Jangan buat kerja yang tidak ada faedah!"

Sungguh, jika saya jumpa orang sebegini (dalam warna merah), memang rasa hendak pelangkung.


1 comments:

sami57656456 said...

Twin disasters in 2014, including the disappearance of Flight 370 en route from Kuala Lumpur to Beijing, hurt the airline's reputation. But Mueller said its main problems were an unsustainable network of routes, high operating costs and archaic information technology systems, among Watch Online Jobs Alerts On Jawatankosong.

Post a Comment