Friday 9 March 2012

Keadilan dalam Penilaian

Salam wa Rahmah.

Blog yang sekian lama berhabuk dan bersawang perlu dibersihkan, malah kata laluan pun hampir lupa. Berniat untuk kembali menaip serba ringkas, malah boleh dijadikan satu medium untuk menyatakan pendirian dalam sesuatu isu. Bahkan boleh menjelaskan mana yang kabur untuk mengelakkan salah faham, yang lebih utama membersihkan manusia-manusia di sekeliling daripada tuduhan-tuduhan yang tidak ada asas dan pasaknya.

Adapun yang mendorong untuk kembali menaip di atas papan kekunci yang usang, di hamparan dinding blog yang berhabuk dan bersawang adalah berkenaan isu yang melanda negara-negara yang kita boleh kategorikan sebagai “negara sasaran musuh untuk dimusnah atau dikuasai”. Bermula daripada kebangkitan di Tunisia, Mesir, “Bahrain”, Libya dan kini Syria, maka berbondong-bondonglah umat manusia Islam bangkit menyeru ke arah perjuangan. Perjuangan tanpa ada tujuan adalah sia-sia, perjuangan tanpa mengenal musuh sebenar adalah membawa rebah. Al-hasilnya adalah perbalahan dan permusuhan sesama sendiri dalam kalangan manusia Islam manakala musuh yang nyata hanya melirik senyuman kepuasan. Mereka tidak perlu memerah keringat, tidak perlu membazirkan peluru dan senjata, cukup hanya menggunakan satu kunci. Kunci yang mengucar-kacirkan perpaduan umat, kunci yang mendorong kebencian sesama sendiri, kunci yang membangkitkan perseteruan. Perbezaan Mazhab adalah kunci yang paling ampuh dan kukuh. Perbezaan mazhab adalah ibarat api yang memulakan, dan dimarakkan oleh umat Islam yang taksub dan fanatik.

Mudah untuk menilai apabila isu mazhab dinyalakan. Lihat sahaja isu Syria, bermula dengan perjuangan yang dikatakan menentang kezaliman, kejahatan dan tuntutan demokrasi terhadap Basyar al-Assad, maka tiba-tiba sahaja satu kelompok manusia menyelitkan isu mazhab dalam mood kebencian yang nyata. Lalu disebarkan pula kepada orang ramai, dan orang ramai terus-menerus menyebarkan benih kebencian sehinggalah subur kefanatikan dan ketaksuban yang menebal dalam jiwa mereka. Saya begitu hairan, apabila kejahatan yang dilakukan oleh individu disabitkan dengan mazhab yang menjadi pegangannya. Satu konklusi yang tidak adil dan mentah seperti page di bawah:


Menyebarkan maklumat adalah bagus, tetapi hendaklah dipastikan dari sumber yang sahih dan benar. Apa yang terkandung di dalam page ini bukan sekadar mendedahkan kebobrokan tentera-tentera Basyar dan pendokong revolusi, malah sumpah laknat, makian dan kata-kata nista terhadap mazhab orang lain turut menjadi mangsa. Adapun pula yang berkata-kata itu adalah jahil. Saya tidak menolak kemungkinan berlakunya keganasan oleh tentera-tentera kerajaan mahupun pendokong revolusi, tetapi pendedahan maklumat dari sumber lain yang menafikan keganasan itu berlaku turut disiarkan oleh orang-orang awam di Syria seperti di page ini: 

Maka di sini apa yang perlu ditekankan adalah kepentingan menilai two ways, bukan one way. One way evaluation lebih kepada bias, kerana tidak ada counter argument dalam penilaian. Inilah yang ditekankan oleh Dr Scott Brandt dalam menilai laman informasi. Malah dalam kitab agung kita Al-Quran turut menyeru agar menilai sesuatu berita dan mengelakkan sangkaan. Jadi, di manakah kita?



0 comments:

Post a Comment