Monday 19 March 2012

Sokongan yang Bermakna

Salam.

Semasa ledakan the so called Revolution di Syria, saya banyak mengeluarkan kenyataan-kenyataan di Facebook atau Twitter yang bertentangan dengan sikap dan pendirian orang lain. Jika orang lain menyokong kebangkitan Revolusi Syria menentang Presiden Al-Assad, saya mengambil langkah bertentangan dengan menyokong pembaharuan memorandum yang diperkenalkan oleh Basyar Al-Assad.

Adapun sokongan terhadap Al-Assad bukan kerana dia adalah Al-Assad. Sepanjang pembacaan saya sehingga hari ini, serta info-info yang diperolehi tidak menafikan keburukan yang ada pada diri Al-Assad. Dalam masa yang sama, saya tidak juga menerima bulat-bulat berita-berita pembunuhan orang awam Syria dilakukan oleh tentera kerajaan. Saya percaya masih ada dalang-dalang ghaib yang hanya bertindak menghangatkan suasana. Dalang yang hanya memarakkan permusuhan antara manusia. Ibarat syaitan dan Iblis yang enggan melihat hamba Tuhan itu kembali kepada Tuhannya.

Bukankah telah dinyatakan secara jelas bahawasanya musuh-musuh nyata itu akan kekal permusuhannya terhadap kita.

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka." 
(Surah al-Baqarah ayat 120).

Sejak dahulu sehingga sekarang jarum-jarum sentiasa disuntik dalam pemikiran umat Islam, tidak lain dan tidak bukan untuk meracuni pemikiran bagi mereka yang masih tidak menyedari. Perasaan menentang dan prejudis sesama Muslim adalah kesan daripada suntikan itu. Manusia akan kekal dalam kejahilan melainkan mereka melapangkan dada dan pemikiran. Berdiri tegak di atas satu pasak yang ampuh, yang melihat kepada realiti tanpa bergantung kepada kisah-kisah lama yang menjadi sejarah lalu. Sejarah-sejarah lalu diungkit membungkam kesalahan lampau, ternyata sekali tidak bersesuaian dengan realiti semasa di mana manusia Islam bergerak ke hadapan mencari penyelesaian dan pendekatan ukhwah Muslimin.

Di manakah kita berdiri sebenarnya? Adakah kita masih belum temui penawar suntikan racun itu? Adakah kita masih tercari-cari? Adakah kita hanya membiarkan racun itu mengalir dalam diri yang menjadikan pemikiran kita semakin sempit? Pemikiran yang hanya mengatakan kita sahaja yang betul manakala yang lainnya adalah salah dan sesat? Jawapannya ada pada anda.

Kembali kepada isu utama. Pelbagai persoalan masih berlegar-legar dalam kotak fikiran, bagaimanakah puak-puak pemberontak mendapat senjata untuk menentang kerajaan Syria? Siapakah yang membekalkan senjata kepada mereka? Apakah tujuannya? Jika Al-Assad jatuh, siapakah yang paling beruntung sebenarnya?
Zionist regime's Intelligence Minister Dan Meridor has supported attempts to overthrow Syrian President Bashar al-Assad’s government, arguing that it would break the Iran-Syria nexus of resistance against Tel Aviv.
Dan Meridor

Maka, bolehkah sekiranya saya mengatakan sokong Revolusi Syria adalah senada dengan Regim Tel Aviv? Adakah penentangan terhadap kerajaan Syria adalah menunjukkan keredhaan Zionis dalam isu ini? Redha Zionis bererti kita sudah satu jalan bersama mereka, kerana mereka tidak akan pernah redha jika kita tidak mengikuti jalan mereka.

Mungkin masih terlalu awal untuk mensimpulkan kenyataan ini. Teruskan pembacaan anda. Pembacaan two ways adalah satu kemestian!

Demonstrasi di Malaysia dalam isu Syria

Sekali lagi. Saya tidak katakan demonstrasi menentang kezaliman itu salah. Kezaliman wajib ditentang tidak kira apa agama dan mazhab yang dianutinya. Cuma, hendaklah kita tahu sokongan itu memberi makna dan manfaat kepada diri kita (Islam). Bukan sokongan yang memberi peluang kepada musuh yang nyata menangguk air yang keruh. Krisis di Syria belum berakhir selagi matlamat musuh yang nyata belum tercapai. Maka sekali lagi, perbanyakkan pembacaan two ways.

0 comments:

Post a Comment