Sunday 1 April 2012

Langkah Seterusnya...?

Salam.

Kali ini saya nak sembang sikit mengenai hala tuju selepas tamat belajar. Berdasarkan pemerhatian selama beberapa bulan, masih ada yang tercari-cari apa yang perlu dilakukan setelah tamat belajar. Adakah aku perlu sambung Master? Adakah aku perlu cari kerja? Kahwin dahulu ke? Atau aku jadi suri rumah tangga sahaja selepas mengerah tenaga dan idea selama 4 tahun dalam pengajian? Mungkin itu adalah persoalan yang sering bermain dalam fikiran.

Sambung belajar

Menyambung pelajaran adalah salah satu optional yang baik jika kita masih berasa tidak puas dengan ilmu yang ada. Sesetengah orang ingin kepuasan mencari ilmu. Biarlah ilmu setinggi gunung, kata orang. Atau dalam hadis yang biasa kita dengar:
Tuntutlah ilmu sehingga ke negara China

Namun begitu, untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi, kita harus menanamkan iltizam dan kesungguhan ke arah itu. Bukan sekadar melepaskan batok di tangga atau atas dasar mengikut kawan. Atau mungkin, kerana melihatkan sang kekasih masih belajar di kampus, kita mengambil keputusan untuk sambung pengajian agar senantiasa dapat berdampingan dengannya, sedangkan anda tidak mempunyai kemahuan untuk sambung belajar. Jangan!

Niat untuk sambung belajar harus betul dan benar. Jika sebaliknya, anda mungkin akan terkandas di tengah jalan. Jangan ambil risiko untuk sambung pengajian sekiranya anda tidak berminat atau terpaksa. Golongan yang sambung pengajian ke peringkat tertinggi kebiasaannya mempunyai matlamat atau determination yang nyata dan jelas.

Jangan sesekali kita menyambung pengajian dengan beranggapan itu adalah pilihan atau optional terakhir kerana tidak dapat pekerjaan. Atau kita menyambung pengajian atas dasar tarikan biasiswa dan elaun yang disediakan. Oh! Jika ini niat anda, saya merasakan anda akan mengalami saat sukar semasa pengajian. 

Anda digalakkan untuk menyambung pengajian sekiranya ia termaktub dalam career plan anda. Sekiranya anda ingin menjadi seorang jurutera di Shell atau Petronas dengan spesifikkan dalam bahagian Penapisan Petroleum, anda sebaik-baiknya menyambung pengajian lebih ke arah itu. Atau mungkin anda ingin menghasilkan baja bermutu tinggi, fokus pengajian dan penyelidikan mungkin lebih terarah dalam bidang Bioteknologi. Apa yang penting, anda tahu apa hala tuju anda selepas menamatkan pengajian kelak.

Mula Bekerja

Dengan mengambil rakan-rakan saya sebagai sampel, saya beranggapan majoriti telah memulakan kerjaya sejurus tamat pengajian Ijazah Sarjana Muda. Ada yang bekerja sebagai jurutera, syarikat konsultan dan macam-macam lagi. Bekerja adalah pilihan utama kebanyakannya. Selain menjana kewangan, pengalaman adalah perkara yang paling penting pada masa sekarang.
Pelajar yang hanya ada lepasan SPM tetapi kaya dengan pengalaman lebih menarik minat majikan berbanding pelajar yang ada Phd tetapi miskin pengalaman
Kenyataan di atas mungkin tidak dipersetujui oleh sesetengah orang. Tetapi percayalah, sekiranya anda mula bekerja dalam bidang industri, anda akan menerima tunjuk ajar daripada seorang Pak Cik yang hanya ada lepasan sekolah menengah!

Memulakan pekerjaan sebenarnya lebih luas. Anda dapat menimba pengalaman, bahkan anda akan dapat mempelajari ilmu-ilmu baru, seperti berurusan dengan mereka yang berlainan latar belakang. Anda mungkin perlu berurusan dengan manusia yang menjengkelkan. Bahkan anda mungkin akan berurusan dengan manusia yang serius sikapnya. Sekiranya anda dimarahi dan diperli dalam perspektif pekerjaan, itu semua adalah pengalaman yang berharga. Asalkan tidak melampaui batas. Di samping ilmu bertambah, poket juga berisi.

Goyang kaki menunggu buah jatuh

Tidak dinafikan peluang pekerjaan sekarang semakin mencabar. Tetapi, ia tidak boleh dijadikan alasan untuk menggoyang kaki di rumah menunggu makan disuap. Anda perlu bangkit dan mula mencari peluang. Anda tidak boleh berharap kerja itu akan datang mengetuk pintu rumah anda. Sebaliknya anda perlu melangkah ke hadapan dan mengetuk pintu bilik majikan untuk sesi temuduga sekaligus bekerja.

Anda duduk dan fikir sejenak.
Ibu bapaku telah berkorban harta dan tenaga untuk melihatku berjaya. Malah mereka sentiasa menanya khabarku tentang pelajaran, kerana mereka khuatir aku tidak melunaskan yuran-yuran pengajianku. Mereka khuatir aku tidak bisa mendapat pengetahuan yang mencukupi kerana kemiskinan, lantas mereka menebus tanah demi melihatku berjaya dan mengubah nasib keluarga.
Ya. Anda berjaya menggulung ijazah, tetapi apa gunanya jika:


 Jangan jadi seperti di atas!

0 comments:

Post a Comment