Sunday, 26 August 2012

Raya 2012

Salam Ramadhan telah berlalu,
Salam Aidilfiri didahulukan.
Rindu Ramadhan kembali kepadaku,
Rindu Aidilfiri kampung ditinggalkan.

Di saat coretan ini ditulis, saya telah meninggalkan kampung halaman 3 hari lepas yang terletak di Kelantan. Tidak dapat digambarkan betapa seronoknya pulang berhari raya di kampung, apatah lagi diselangi lagu-lagu raya terutamanya dendangan Allahyarham Sudirman. Namun, saya masih terkenangkan perasaan kegembiraan dan keseronokan pulang ke kampung ketika berusia 7-8 tahun. Pada ketika itu, boleh dikatakan tidak lena tidur, malah masa yang berlalu dirasakan begitu lama untuk menunggu hari kepulangan ke kampung. Pada usia itu juga, paling sebentar kami sekeluarga bercuti adalah 2 minggu dan paling lama adalah sebulan. 

Di kampung, saya berhabis masa bermain dengan sepupu dan saudara yang lain. Pelbagai permainan kami mainkan seperti main cikgu-cikgu, polis sentri dan adakalanya kami membaca majalah Ujang bersama-sama. Malamnya pula,  kami bermain bunga api dan mercun. Pagi raya pula, kami bersama-sama berkunjung ke rumah jiran untuk mendapatkan duit raya. Untuk hari seterusnya, kami berkonvoi ke Kota Bharu untuk menziarahi saudara-mara.

Tetapi 2012, saya sudah bekerja. Jika sebelum ini saya tidak dapat tidur lena selama seminggu kerana tidak sabar pulang ke kampung, tetapi 2012, seminggu sebelum raya saya perlu menyelesaikan semua tugasan sebelum bercuti. Roh untuk berhari-raya berkurang kerana tenggelam dengan kesibukan tugas. Tetapi balik tetap balik. Jika dahulu kami bercuti 2 minggu hingga sebulan, 2012 kami hanya bercuti 6 hari sahaja. Sungguh tidak puas! Jika dahulu saya bermain dengan sepupu, 2012 kami hanya melihat sepupu-sepupu yang berusia 7-15 tahun bermain sesama mereka. Tetapi, 2012 telah merubah zaman. Tiada lagi polis sentri dan main cikgu-cikgu. 2012 menyaksikan sepupu-sepupu saya menghabiskan masa dengan permainan Play Station, Tablet dan PSP. Mereka tidak lagi berkunjung ke rumah jiran sebelah rumah seperti mana yang kami lakukan dahulu. Jiran sebelah rumah masih ada pada zaman kami berziarah, cuma suami Mak Cik Sah sudah meninggal dunia baru-baru ini. 

Kerana singkatnya masa, kami sudah tidak berkonvoi seperti dahulu. Mungkin juga masalah keuzuran yang melanda kedua-dua datuk dan nenek saya. Dan mungkin juga, raya 2012 jatuh pada tahun kebanyakan saudara saya pulang ke kampung sebelah sana. 

Masa sentiasa berubah. Masa mengubah zaman. Zaman berubah kerana masa. Usia juga semakin meningkat. Ya Tuhan!

Jika dunia belum kiamat, saya tidak dapat menjangka raya untuk 10 tahun akan datang.

Aidilfitri disambut takbir bergema,
Saling bermaaf dan bermesra sesama insan,
Tiada selain ungkapan mahupun kata,
Tiadalah lewat maaf, zahir dan batin diucapkan.


Friday, 20 July 2012

Salam Ramadhan

Salam Ramadhan!

Marhaban ya Ramadhan!

Alhamdulillah, segala puji hanya kepada Allah Azza Wa Jalla yang Esa. Tidak ada Tuhan melainkan Dia.

Syukurlah kepada Allah SWT, kerana dengan kepanjangan usia dan nikmat kesihatan yang dikurniakan, kita sekali lagi mampu bernafas dalam bulan yang penuh kemuliaan. Segala amalan digandakan dan dihadiahkan pula keberkatan secara total oleh Allah SWT yang Maha Pengasih. Hanya kita sahaja yang mampu memanfaatkan anugerah yang diberi, dengan berusaha sedaya upaya untuk menghidupkan amalan makruf dalam bulan suci ini.

Peliharalah diri kita daripada perkara yang sia-sia. Hindarkanlah diri daripada perkara yang mengurangi pahala. Tutuplah telinga daripada mendengar cerita-cerita dusta. Tutuplah mata daripada memandang perkara yang merosakkan jiwa. Kawallah jari-jemari anda daripada menulis dan menaip perkara yang kita tidak tahu usulnya. Yang berpolitik berpada-pada. Yang menyebar berjaga-jaga.

Ramadhan di Iran (kredit to Oh! Islam)

Kenapa Iran? Hanya mahu kita membuka mata. Bersangka baik terhadap mereka. Mereka beramal kerana Tuhan yang Esa. Jauhilah berkata nista dan dusta terhadap mereka. Janganlah mencaci mereka kerana sejarah silam. 

Salam Ramadhan Al-Mubarak!

Sunday, 8 July 2012

Oh Cinta!

Salam.

Pernahkah kita terbaca post-post di mana-mana laman sosial seperti Facebook atau Twitter mengenai sepasang kekasih yang belum nikah berbalas-balas "I Love You" atau "I Miss You" atau seumpamanya?

Apakah perasaan anda? Mungkinkah anda menyampuk dengan membalas "How sweet you all"? Atau pun sekadar "elelehh, romantiknya"? Atau anda hanya pendamkan dalam hati dan membiarkan hati anda menempik betapa meluatnya cinta-cinta yang diperdagangkan di hadapan orang awam? Itu terpulang. Saya tidak membantah pun apa reaksi anda. Anda suka anda "Like" sahaja. Jika anda suka menyampuk tulislah sesedap hati anda. Tetapi biarlah berlapik dan didasari akhlak Islamiyyah.

1. "Alah, engkau jeleslah tu"

2. "Kau kalau tak menyibuk boleh? Ini wall aku, suka hati akulah!"

3. "Fitrah manusia bercinta. Macam inilah."

Itu mungkin respon segera oleh pasangan-pasangan romantik bila seseorang kacau daun dalam percintaan mereka. Pertama sekali, ya, kita kena hormati hak kebebasan bersuara dalam mazhab demokrasi. Anda tidak boleh halang orang memadu kasih asmara yang menghiasi wall feed anda. Tetapi anda boleh menghalang mereka dengan hide cerita-cerita kasih mereka daripada menconteng wall feed anda.

Atau anda mungkin memberi respon atas kapasiti seorang Muslim yang tidak mahu maruah Muslimnya yang lain kelihatan comot dan kotor. Atau mungkin anda menasihati mereka atas kapasiti seorang rakan yang meluat melihat telatah rakannya yang lain. Kalau saya, saya juga meluat kisah cinta yang kononnya suci dan agung itu diperdagangkan di hadapan khalayak ramai di laman sosial. Tetapi itulah, itu hak peribadi dan kebebasan bersuara.

Berertikah Luahan Cinta Itu?

Sebenarnya, saya hanya tertanya-tanya sejauh mana perasaan cinta yang diungkapkan itu selari dengan hati yang merasa. Adakah kita cinta kepada seseorang kerana Allah SWT atau cinta kepada rupa fizikal yang cantik dan molek? Adakah cinta yang diluahkan itu berkekalan selagi tidak diuji? Sudah terujikah cinta mereka? Apakah cinta yang sebenar? Apakah tanda-tanda cinta itu cinta sejati? Persoalan-persoalan ini sepatutnya timbul dahulu sebelum kita mengungkapkan kata-kata cinta kepada seseorang.

Ujian Cinta

Ujian dalam percintaan bukan ujian untuk menguji kecemburuan pasangan. Kalau setakat ujian melihat reaksi seorang kekasih bila dia rapat dengan perempuan/lelaki lain bukanlah ujian yang besar.

"Jika dia cemburu, maka dia memang cinta kepadaku." Ini adalah satu kesimpulan mudah. Bukan satu muktamad yang pasti noktahnya.

Cinta yang benar adalah hadirnya perasaan kasih dan sayang tanpa dipengaruhi oleh persekitaran. Susah dan senang dilalui bersama-sama. Jika si dia berada dalam kesusahan, runtunan hati dan jiwa hadir tanpa dipaksa. Tanpa disedari dan penuh kerelaan, anda menghulurkan tangan untuk menuntun si dia keluar daripada liku-liku kesusahan. Jika dia gembira, anda turut mengukir senyuman dan tawa bersama-sama tanpa kepura-puraan. Jika dia sakit, andalah yang menjadi pengubat yang setia dalam memberi sokongan. Inilah cinta yang perlu dicari, semestinya cinta selepas Allah dan RasulNya.

Namun, manusia itu sentiasa diuji. Tidak terkecuali dalam hubungan cinta yang terjalin.

"Saya kemalangan." Anda menerima satu mesej ringkas daripada sang kekasih pada satu hari. Sesegera mungkin anda menuju ke wad hospital untuk mengetahui keadaan kekasih anda. Anda melangkah dengan laju, tanpa mempedulikan orang-orang di sekitar anda. Apa yang menjadi tumpuan anda adalah mencari si dia secepat mungkin.

Pintu diketuk. Anda melangkah ke dalam dan mendapati si dia masih terbaring lemah. Anda mendapati wajahnya bagai dicalar akibat luka-luka kemalangan. Wajahnya yang dulunya halus, mulus dan manis yang menjadi kegilaan dan pujian anda hilang. Tambahan pula anda diberitahu bahawa si dia sudah lumpuh kerana kecederaan yang menimpa dirinya. 

Anda termangu-mangu. Hilang akal sebentar. Banyak perkara yang datang menerjah kotak pemikiran menyebabkan overload. Anda mungkin mengucapkan kata-kata semangat, tetapi ia sudah tidak selari dengan hati anda. Jika boleh, anda ingin segera meninggalkan hospital untuk mencari ketenangan sementara waktu.

Anda pulang dan terbaring. Penat memikirkan hal yang menimpa sang kekasih.

"Lumpuh adalah kecacatan. Adakah aku boleh menerima seseorang yang cacat dalam hidup. Bukankah itu menyusahkan..." Perkara yang tidak pernah anda fikir di saat bahagia tiba-tiba mengisi ruang fikiran anda.

"Should I leave or stay?"

"Should I leave or stay?"

Hanya anda sahaja yang mampu menjawabnya!




Cinta Sejati Adalah Cinta Kerana Allah


Oleh sebab itu kadang-kala saya tertanya-tanya bagaimana insan itu mengurus rasa cintanya. Adakah cinta yang diungkap itu berpaksi kepada agama atau nafsu semata-mata. Jika kerana agama (Allah), maka susah dan senang akan dilalui bersama sehinggalah jasad dan roh terpisah. Jika kerana nafsu, cinta itu akan hilang sekali dengan hilangnya keghairahan nafsu.

Berdasarkan pengalaman-pengalaman mereka dalam dunia percintaan atau perkahwinan, seringkali berlaku penceraian kerana suami/isteri sudah hilang minat antara satu sama lain. Si suami berkata isterinya sudah tidak cantik seperti dahulu. Si isteri pula berkata suaminya sudah hilang kekacakan kerana dimamah usia dan tidak berharta. Akhirnya, perpisahan berlaku. Apabila nafsu sudah hilang ghairahnya terhadap sesuatu, maka ia mendorong manusia untuk mencari sesuatu yang baru untuk memuaskan kembali nafsunya. Maka tidak hairan jika cinta berlandaskan nafsu tidak akan kekal, kerana nafsu tidak pernah puas!

Sebaliknya, kita sebagai Muslim sudah dibekalkan dengan Kitabullah dan Al-Hadis yang menjadi penyuluh kehidupan. Segala hal-hal fitrah sudah dibahaskan oleh para ulama daripada dahulu sehinggalah sekarang. Tinggal kita sahaja untuk memanfaatkan.

Untuk mengekalkan hubungan cinta yang sah (selepas nikah), hendaklah sentiasa menghiasi kehidupan dengan ajaran-ajaran Islam yang murni. Si suami hendaklah menjaga nafkah manakala si isteri menjaga keterampilan diri dalam melayani suami. Perbanyakkan amalan dan mengikut tips kebahagian rumah tangga. InsyaAllah ianya akan berkekalan.

Monday, 18 June 2012

Isu Sunni-Syiah: Satu Pandangan

Salam.

Isu Sunni-Syiah kembali menyala. Malam tadi Malaysiakini telah melaporkan tentang feedback daripada jurucakap Syiah iaitu Kamil Zuhairi terhadap ulasan Ustaz Fathul Bari dan Prof. Mahmood Zuhdi yang diterbitkan dalam Sinar Harian. Jika kita masih ingat, isu ini pernah menjadi lebih panas dan menggelegak apabila pihak JAIS telah menyerbu hauzah (madrasah Syiah) di Gombak di mana tindakan itu dilihat sebagai tidak wajar oleh sesetengah pihak. Malah, wakil Iran di Malaysia turut turun padang untuk menyelesaikan kemelut yang melanda ketika itu.

Isu ini adalah isu sensitif bagi saya selepas isu agama, ketuanan Melayu dan kedudukan Raja-Raja Melayu di negara kita. Kenapa? Kerana ia menyentuh sensitiviti keagamaan orang lain. Bayangkan aktiviti dan kepercayaan keagamaan kita dihentam atau disalahtafsir oleh orang bukan Islam, ia akan menimbulkan kemarahan, bukan? Jadi, sama sahajalah isu Syiah dan Sunni ini.

Lebih memudaratkan apabila sikap segelintir manusia itu yang tidak berhati-hati dalam mengeluarkan komen berkenaan isu ini. Malah ada komen-komen yang langsung tidak mencerminkan akhlak seorang Muslim walaupun dia mengakui berfahaman Ahli Sunnah wal Jamaah. Jika kita sudah claim diri kita sebagai pengikut Sunnah, maka hendaklah dia berfikir sejenak bagaimana akhlak Baginda Rasulullah (SAW) dalam kehidupan seharian. Adakah Baginda pernah memaki hamun? Adakah Baginda pernah memperlekeh kepercayaan orang lain? Semasa Baginda berdakwah, adakah Baginda pernah mengejek manusia yang menyembah berhala yang langsung tidak mendatangkan manfaat? 

Sebelum kita mengeluarkan sebarang komen tentang isu ini, kita hendaklah tenang dan berfikir di manakah diri kita terlebih dahulu. Di manakah kita meletakkan diri kita sebelum kita menitipkan komen tentang isu ini. Bagi saya, untuk menyatakan pendapat atau komen terhadap ajaran Syiah, kita tidak boleh meletakkan 100% dasar hujah berdasarkan prinsip ilmu kita sebagai ahli sunnah al jamaah. Jika kita menilai sesuatu ajaran berdasarkan neraca keilmuan kita, sudah tentulah unsur-unsur bias akan berlaku. 

Bias inilah yang menyebabkan isu ini berlarutan tanpa kesudahan. Bias ini jugalah akan menyebabkan kita salah faham tentang sesuatu perkara. Saya berikan satu contoh kesalahfahaman kita terhadap ajaran Syiah. 

Isu Taqiyyah

Taqiyyah jika menurut neraca kita adalah berbohong atau berpura-pura. Maka, dengan hujah taqiyyah inilah ruang untuk mendengar hujah balas daripada Syiah sering tertutup. Kerana mind set kita telah menetapkan segala apa yang keluar daripada mulut orang Syiah adalah bohong, kerana mereka mengamalkan taqiyyah. Iran berbaik dengan negara-negara Sunni juga adalah Taqiyyah. Menurut segelintir daripada kita, pemimpin Iran hanya berlakon (dengan maksud amalan taqiyyah yang dipraktikkan) di hadapan sahaja berlagak baik, senyum manis dan berpelukan, tetapi di belakang tabir mereka mempunyai dendam kesumat orang Sunni. Ini semua adalah su'u dzon (sangka buruk) belaka. Malah sangkaan buruk ini pula di dasari oleh kesalahfahaman kita sendiri. Astaghfirullah!

Jika anda ditahan oleh tentera Israel dan muncung senapang telah diletakkan di dahi anda. Lalu, tentera Israel itu bertanya "Adakah anda Muslim!?" Dalam saat genting itu, di mana nyawa menjadi taruhan, anda lalu berbohong dengan menjawab "Tidak, aku Yahudi!" Inilah sebenarnya hakikat Taqiyyah.

Taqiyyah hanya dipraktikkan apabila ia mengundang bahaya kepada diri sendiri, nyawa atau harta benda sekiranya kita berlaku jujur. Secara mudahnya, definisi Taqiyyah menurut Syiah adalah menzahirkan kebatilan dan menyembunyikan kebenaran. Ianya berbeza dengan munafik, kerana munafik adalah menzahirkan kebenaran dan menyembunyikan kebatilan. Jadi, kepada pengomen yang telah menuduh orang Syiah sebagai munafik hendaklah insaf. Kerana seseorang itu menjadi munafik bukan kerana dia Syiah, tetapi kerana sikap-sikap yang ada pada diri seperti yang dibincangkan dalam blog ini:

Ciri-Ciri Munafik

Jadi, antara contoh taqiyyah yang benar menurut Syiah adalah sekiranya orang Syiah bersolat di masjid secara berjemaah, mereka akan bersolat secara bersedekap seperti mana kita solat. Walhal, cara solat mereka adalah dengan tangan di sisi. Tujuan mereka tidak lain tidak bukan untuk menjaga keharmonian dalam masyarakat. Atau dalam erti kata lain, kerana ada kekhuatiran sekiranya diketahui mereka adalah berfahaman Syiah (kerana situasi di Malaysia memungkinkan mereka ditahan atau dipulau oleh masyarakat).

Dengan penjelasan di atas yang tidak seberapa di atas, mungkin sesetengah manusia akan menganggap saya lebih alim daripada Ust. Fathul Bari? Mungkin ada manusia akan berkata:

"Ulama kita lagi tinggi ilmu mereka, mereka mendalami kitab-kitab dan bertalaqqi dengan ulama agung, mustahil ilmu mereka boleh disangkal. Kalau ulama A kata Syiah itu kafir, kita terima sahajalah. Siapa kita hendak lawan kata ulama!"

Saya tidak menyeru untuk melawan ulama. Apa yang saya titik beratkan adalah kaedah menilai sesuatu isu. Ilmu Allah itu luas. Jika kita katam beribu-ribu kitab karangan ulama kita sendiri terhadap Syiah, maka bilakah masanya pula kita hendak katam kitab-kitab ulama Syiah untuk memahami hakikat sebenar ajaran mereka? Prinsip saya mudah sahaja:

"Jika kita hendak belajar matematik, hendaklah kita merujuk kepada guru matematik. Sekiranya kita mahu memahami Biologi, hendaklah kita bertanya kepada guru biologi. Adalah mustahil kita mahu bertanya soalan fizik kepada guru pendidikan jasmani!"

Maka sama jugalah isu Sunni-Syiah ini. Sebelum komen, tanya dahulu diri kita. Adakah kita sudah bertanya kepada orang Syiah sendiri tentang sesuatu isu? Adakah kita pernah bertanya kepada orang Syiah kenapa mereka solat atas tanah yang dikeraskan (sesetengah ilmuan kita mendakwa Syiah menyembah batu) ? Adakah kita pernah bertanya kenapa mereka solat tangan lurus? Adakah kita pernah tanya kenapa waktu solat kita berbeza? Semuanya ada jawapan. Cuma tinggal kita sahaja yang perlu mencari.


Pesanan paling penting: Saya bukan orang Syiah, tetapi orang Syiah adalah saudara saya. Apabila datang isu mengenai mereka, mereka adalah tempat saya rujuk terlebih dahulu. Kemudian saya sebarkan dengan niat untuk memurnikan hubungan persaudaraan antara Syiah dan Ahli Sunnah. 

Saturday, 19 May 2012

Analisa Final Piala FA

Salam.

Pertama sekali, tahniah buat skuad The Red Warriors kerana berjaya membawa pulang Piala FA yang baru ke Kota Bharu, piala yang belum pernah diperolehi semenjak diperkenalkan pada tahun 1990.

Ghaddar menjaringkan gol menerusi sepakan penalti (Kredit gambar: Dunia Sukan)

Tahniah juga buat para penyokong setia yang hadir dari setiap negeri ke Stadium Bukit Jalil, dianggarkan lebih 90000 penyokong Merah memenuhi kerusi stadium.

Ulasan tentang permainan semalam, ya, bagi saya ia satu permainan hambar bagi satu perlawanan akhir. Kerana dalam perlawanan semalam pasukan Sime Darby lebih banyak bertahan manakala pasukan Kelantan lebih bermain dengan corak menyerang. Apabila dalam satu perlawanan ada pasukan yang bertahan dan menyerang, maka hasilnya adalah hambar dan kurang menarik. Apatah lagi pasukan Kelantan terikut-ikut dengan tempo permainan Sime Darby. Namun, apabila Sime Darby ketinggalan 1-0 dengan jaringan penalti Mohamed Ghaddar, barulah Sime Darby lebih banyak menyerang dan permainan menjadi rancak menuju ke wisel penamat.

Apabila sesuatu pasukan mendahului dalam perlawanan akhir, tambah pula untuk menjulang piala pertama kejohanan, gaya melengahkan masa adalah lumrah dalam bola sepak. Namun, terlampau melengahkan masa juga bukanlah satu taktik professional. Contohnya Mohamed Ghaddar membuat shielding sedangkan beliau berpeluang untuk meneruskan serangan. Dan satu lagi insiden adalah ketika seorang pemain Kelantan melengah-lengahkan membuat lontaran ke dalam sedangkan dia ada berhampiran dengan bola. Kenapa tidak professional? Kerana penyokong datang dari jauh untuk menonton bola dan melihat pemain menghasilkan gol, bukan sekadar melihat piala dijulang semata-mata. Tentunya, perasaan kurang senang daripada penyokong Sime Darby. Seperti kata Zainal Abidin Rawop, pemain perlu mengamalkan fair play.

Namun, dalam aksi hambar semalam, saya masih memuji corak permainan baru yang ditunjukkan oleh pasukan Kelantan. Corak permainan hantaran pendek dan satu-dua ala Barcelona di hadapan pintu gol lawan antara Ghaddar, Mat Yo, Piya dan Indra amat menarik. Cuma perlu menambah persefahaman dan penyudah yang berkesan.

Satu lagi kelemahan pasukan Kelantan adalah kurangnya long ranger yang berkesan. Walaupun Shakir Shaari adalah salah seorang pemain yang mampu membuat sepakan dari jarak jauh, tetapi intensiti masih lemah. Setiap kali tidak kira pemain sama ada Piya atau Indra yang gemar melakukan sepakan jarak jauh, bola akan tersasar jauh melepasi pintu gol. Mungkin, salah satu faktor tidak menjadi adalah permukaan padang, namun saya lebih suka menyatakan ia adalah teknik. Kelantan perlu seseorang yang mampu menyepak seperti Rizal Fahmi di hadapan pintu gol lawan.

Hantaran jauh pasukan Kelantan bagi saya intensiti tepat ke arah tuju. Cuma kadangkala hantaran jauh jatuh ke kaki lawan menyebabkan Kelantan kehilangan bola begitu cepat. Peribadi, saya lebih gemar melihat Kelantan bermain dengan corak hantaran pendek. Hantaran jauh secara through pass setakat pemerhatian saya, Piya adalah pemain perancang yang bagus dan kreatif dalam merencana serangan melalui through pass.

Apapun, jika corak permainan sebegini diteruskan, tidak mustahil Kelantan akan muncul sebagai juara liga dan Piala Malaysia. Bojan Hodak, selain pakar dalam taktikal, beliau juga amat menekankan disiplin pemain dalam permainan.

Bagi Sime Darby, tahniah juga kerana menjadi kelab liga Premier layak ke perlawanan akhir. Satu pengalaman berharga buat mereka dan ini adalah penampilan kali pertama di pentas final, pastinya suasana berlainan daripada biasa. Gugup berhadapan 90000 penyokong adalah perkara normal. Dan mereka sebenarnya banyak menafikan percubaan dan serangan daripada Kelantan. Kemenangan 1-0 menunjukkan mereka berjaya membuktikan kekuatan mereka sedangkan pengulas dan penganalisis sukan meramalkan Kelantan akan menang dengan 3 gol.

Tahniah untuk kedua-dua pasukan!